ДО
Г-Н МАНОЛ ГЕНОВ
МИНИСТЪР НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
Относно: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закон за управление на отпадъците, публикуван на 07.05.2025 г. за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Във връзка с публикувания на 07.05.2025 г. за обществено обсъждане проект на Закон за изменение и допълнение на Закон за управление на отпадъците, обн. ДВ, бр. 53 от 13 юли 2012 г., представяме изложеното по-долу становище на Асоциация на рециклиращата индустрия /АРИ/.
- Относно § 4, т. 2 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 4, т. 2 от проекта на ЗИД на ЗУО се предвижда в чл. 14 от ЗУО да се създаде нова ал. 11, както следва:
„(11) Изискванията на ал. 10 не се прилагат за лицата по ал. 1, за които са въведени специфични изисквания, определени с Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (обн. ДВ, бр. 7 от 25.01.2013 г.); Наредбата за батерии и акумулатори и за негодни за употреба батерии и акумулатори (обн., ДВ, бр. 2 от 8.01.2013 г.) и Наредбата за излязлото от употреба електрическо и електронно оборудване (обн., ДВ, бр. 100 от 19.11.2013 г.).“
Считаме, че предложението за създаване на нова ал. 11 следва да отпадне. Изискванията на ал. 10 на чл. 14 имат общ и принципен характер и намират приложение към разходите за управление на отпадъци и критериите за определяне на възнагражденията на организациите по оползотворяване на всички видове отпадъци. Няма основателни причини нито специфики на излезлите от употреба моторни превозни средства, негодни за употреба батерии и акумулатори и излязлото от употреба електрическо и електронно оборудване, които да налагат изключването им от обхвата на прилагане на общите изисквания на ал. 10 на чл. 14.
- Относно § 5, т. 1 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 5, т. 1 от проекта на ЗИД на ЗУО се предвижда в чл. 18, ал. 2 от ЗУО да се направят следните изменения и допълнения:
- В основния текст след изречение първо се добавя: „Към отчетите по ал. 1 се прилагат документи, определени с наредбите по чл. 13, ал. 1, включително от съоръжението, извършило окончателна операция по оползотворяване, в т.ч. рециклиране и подготовка за повторна употреба за доказване изпълнението на съответните цели.“
В ЗУО и нормативните актове по прилагането му липсва легална дефиниция на понятието „окончателна операция по оползотворяване“. Това създава предпоставки за различно тълкуване и прилагане на разпоредбата и за възникване на правни спорове. С оглед на това, предлагаме този текст да отпадне.
- Относно § 6, т. 7 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 6, т. 7 от проекта на ЗИД на ЗУО се предвижда в чл. 19, ал. 3 да се направят следните изменения и допълнения:
- В ал. 7 се заличава текстът „и на тях не могат да се разполагат контейнери – собственост на лица, които изпълняват задълженията си индивидуално, или на организации по оползотворяване“.
Възразяваме срещу приемането на това предложение. С предложената промяна в закона се допуска възможност на общинските площадки да се разполагат контейнери за събиране и съхранение на отпадъци на частни оператори, които по този начин биха получили конкурентно предимство пред другите стопански субекти, които не са допуснати до общинските площадки. Още повече, че за общинските площадки не се прилагат изискванията на чл. 38, ал. 1, изречение първо и чл. 69, ал. 2 от ЗУО.
- Относно § 12 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 12 от проекта на ЗИД на ЗУО в чл. 47 ал. 2 се отменя и досегашната ал. 1 става текст на чл. 47.
Възразяваме срещу предложението за отмяна на ал. 2 на чл. 47. Тази разпоредба предвижда, че лицата, които притежават документ по чл. 35, могат да извършват и дейности като търговец и брокер по смисъла на този закон с отпадъците, посочени в документа, без регистрация по чл. 104. Считаме, че тази разпоредба облекчава административната и регулаторната тежест за бизнеса и следва да бъде запазена. С оглед на това, предлагаме да отпадне § 12 и свързаните с него разпоредби, в т.ч. § 43 от проекта на ЗИД на ЗУО (изменение на чл. 104, ал. 1 от ЗУО).
- Относно § 28 и § 32 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 28 от проекта на ЗИД на ЗУО в чл. 75, ал. 1 се създава т. 9 със следния текст: „при извършена проверка на място се установи, че на площадката се извърша дейност, различна от дейността с отпадъци, за която е издадено разрешението.“
С § 32 от проекта на ЗИД на ЗУО в чл. 80, ал. 1 се създава т. 5 със следния текст: „в случай, че при извършена проверка на място се установи, че на площадката се извършва дейност, различна от дейността с отпадъци, за която е извършена регистрацията;“
Считаме, че горепосочените предложения за разпоредби, въвеждащи ново основание за отнемане на издаденото разрешение за дейности с отпадъци, съответно за прекратяване на регистрация за дейности с отпадъци, следва да отпаднат, тъй като с тях се ограничава свободата на стопанската дейност и се нарушават основни конституционни разпоредби, в т.ч. чл. 19, ал. 1, 2 и 3 (принципът на свободната стопанска инициатива) и чл. 17, ал. 1 и ал. 3 (неприкосновеността на частната собственост) от Конституцията на Република България.
- Относно § 49 и § 51 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 49 и § 51 от проекта на ЗИД на ЗУО се предвиждат изменения на чл. 133 и чл. 134 от ЗУО, с които се увеличават двукратно размерите на глобите и имуществените санкции за нарушения на разпоредбите на закона.
Възразяваме срещу предвиденото увеличение на размера на санкциите. Считаме, че предложените размери на санкциите са прекомерни, не съответстват на стандарта на живот в България и противоречат на законните цели на наказанията. Прекомерно тежките санкции водят до увеличаване на сивия сектор в бранша и засягат преди всичко легалния бизнес, като го поставят във финансово затруднение и в риск от изпадане в неплатежоспособност.
- Относно § 58 от проекта на ЗИД на ЗУО
С § 58 се създава се чл. 157а със следния текст:
„Чл. 157а. Изготвените с технически средства или системи за видеонаблюдение на общините или РИОСВ снимки и видеозаписи, заснемащи или записващи датата и точния час на нарушението, са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес“.
Считаме, че тази разпоредба следва да отпадне от проекта на ЗИД на ЗУО. Веществените доказателствени средства, изискванията към тях и начинът на приобщаването им в административнонаказателното производство са уредени в Закона за административните нарушения и наказания и в НПК, като тази нормативна уредба има за цел да гарантира както разкриването на обективната истина, така и правото на защита на засегнатите лица и принципите на справедливия процес. ЗУО е материалноправен закон и чрез него не следва да се уреждат специални процесуални правила, които да се отклоняват от общите разпоредби на административнонаказателния и наказателния процес.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Надяваме се настоящото становище да бъде взето под внимание при разглеждане и обсъждане на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закон за управление на отпадъците, обн. ДВ, бр. 53 от 13 юли 2012 г., публикуван за обществена обсъждане на 07.05.2025 г. в Портала за обществени консултации.
С уважение,
Асоциация на рециклиращата индустрия
6 юни 2025 г.