В опит за налагане на устойчиви политики
Счупени играчки и кухненски съдове, износени дрехи и странна миризма. Тези стереотипи за пазаруването на стоки втора употреба са доста неприятни, но в ерата на устойчивите политики за живот са и далече от истината.
Не е тайна, че безмилостното ни потребление и производство на стоки натоварват природните ресурси на планетата и са отговорни за изпомпването на огромни количества парникови газове в атмосферата.
По-малко от 1% от дрехите по света се рециклират, но проблемът далеч надхвърля само дрехите; повече от половината от всички потребителски отпадъци се озовават в депа. Само в САЩ всяка година това възлиза на над 130 милиона тона отпадъци.
В стремежа си да намали отпадъците и да насърчи устойчивия начин на живот, един от първите в света проекти за продажба на рециклирани стоки в Източна Швеция преосмисля пазаруването.
Рисковете се изплащат. Миналата година оборотът на търговския център достига 11 милиона шведски крони – над 1,1 милиона долара – и Бергстрьом е убеден, че ще продължи да расте през 2019 година.
В много отношения ReTuna е като “обикновен” мол; свеж, чист и просторен, предлагащ на купувачите всички видове стоки и всякакви марки от висок клас като Michael Kors, Gucci или Apple, до по-масови продукти. Всичко е в добро състояние – но всички продукти са втора употреба.
Търговският център е собственост на местния общински отдел за рециклиране в Ескилстуна и сътрудничи с рециклиращия център в съседство, като всяка седмица спестява нови продукти от депото. Елементите с потенциална стойност се разделят между собствениците на магазини и се използват за препродажба или „рециклиране“ в нови позиции.
Уникалната концепция на мола и нейният успех привлече международното внимание към Ескилстуна – значителен подвиг за индустриален стоманодобивен град, който може би е най-известен като дом на детството на Фрида от ABBA.
*************************
Източник: www.economic.bg