При нови автомобили промените в продуктовите такси ще са най-малки, ако предложението бъде одобрено от правителството.
Правителството на Росен Желязков планира да увеличи продуктовата такса, която се плаща при регистрация на нови и стари автомобили и е известна сред шофьорите като екотакса. Според предложението размерът й за най-масово внасяните и продавани коли в България – тези над над 10-годишна възраст, се увеличава със 75 лв., докато поскъпването за по-новите е по-малко. Като цяло в повечето категории ръстът е около 25%, но по-драстично нарастване на таксите ще има при регистрация на по-стар електромобил.
Това става ясно от публикуван на интернет страницата на Министерския съвет в четвъртък проект за обществено обсъждане на Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса. Срокът за становища по проекта за постановление на МС с промените е до края на юни. Което означава, че през юли наредбата може да бъде одобрена и още от лятото новите такси да влязат в сила.
Продуктови такси за леки коли в лева
С двигатели с вътрешно горене | ||||
Нови | 125 | 150 | 25 | 20% |
До 5 години | 194 | 240 | 46 | 23.7% |
От 5 до 10 години | 290 | 360 | 70 | 24.1% |
Над 10 години | 310 | 385 | 75 | 24.2% |
Хибридни | ||||
Нови | 100 | 105 | 5 | 5% |
До 5 години | 170 | 195 | 25 | 14.7% |
От 5 до 10 години | 240 | 290 | 50 | 20.8% |
Над 10 години | 255 | 310 | 55 | 21.6% |
Изцяло електрически | ||||
Нови | 102 | 102 | 0 | 0% |
До 5 години | 102 | 180 | 78 | 76.5% |
От 5 до 10 години | 102 | 270 | 168 | 164.7% |
Над 10 години | 102 | 290 | 188 | 184.3% |
Въпросната екотакса по правило трябва да се плаща от вносителите на стари и нови автомобили след регистрацията на моторните превозни средства в КАТ, но реално това правят потребителите, които са си купили съответната кола. Сумата не е променяна от 2018 г., като основната идея е тя да покрие разходите за рециклиране на МПС-то, след като то излезе от употреба. Обикновено тогава компаниите за оползотворяване на стари коли би трябвало да заплатят на собственика аналогична сума. В България обаче невинаги се случва така, а и много хора не предават старите си автомобили за рециклиране.
Какво се променя
Предложеното от Министерството на околната среда и водите за увеличение на таксите засяга всички леки автомобили, автобуси и леки и тежкотоварни превозни средства.
От публикуваната за обществено обсъждане таблица се вижда, че най-сериозно е увеличението при над 10-годишните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Бъдещите им собственици вече ще заплащат 385 лв., вместо досегашните 310 лв. За леките автомобили на възраст между 5 и 10 години предложената нова сума е 360 лв. Сега продуктовата такса за тях е 290 лв.
Собствениците на леки коли до 5 години досега заплащаха 194 лв. Ако предложението бъде прието от правителството, сумата за тях ще е 240 лв. За новите автомобили размерът е най-нисък. Досега за тях таксата беше 125 лв. и се предлага увеличение с 25 лв.
При електромобилите обаче ръстът е много по-голям. Досега за тях се плащаше 102 лв. без значение на колко години е колата. Вече ще се прави разграничение и примерно за 10-годишна електричка таксата става 290 лева. За новите електромобили обаче се запазва старата тарифа от 102 лева.
източник: Капитал – Екотаксите за стари коли се вдигат със 75 лв., за електромобилите – с до 188 лв.