Омбудсманът Мая Манолова иска яснота как се харчат публичните пари от продуктови такси

Омбудсманът Мая Манолова ще изпрати препоръка до министъра на околната среда и водите Нено Димов, в която ще настоява за публичност и прозрачност как се харчат събраните средства от т. нар. екотакси. Това стана ясно след проведена дискусия в институцията на националния обществен защитник, организирана съвместно със Сдружението за правна помощ на потребителите. Повод за нея станаха жалбите на граждани до омбудсмана срещу проекта на Министерството на околната среда и водите за промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса, качена на сайта на ековедомството за обществено обсъждане до 18 юни 2018 г. Документът предвижда по-високи екотакси при регистрация за стари автомобили с до 35 лева и въвеждането на такива за камиони и автобуси, които се заплащат еднократно при регистрация на моторните превозни средства в КАТ.

 

Министърът на екологията Нено Димов мотивира исканото увеличение като продължение на политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които отделят по-малко вредни емисии.

 

„Продължавам да твърдя, че е абсурдно за публични пари, събрани от българските граждани по силата на административно задължение, да няма пълна публичност и прозрачност как се харчат. Това ще бъде основния мотив в препоръката, която ще изпратя на министър Нено Димов,  както и липсата на ясни мотиви защо се пристъпва към това увеличение на продуктовите такси за потребителите“, подчерта Манолова.

 

Според нея в мотивите към Наредбата на екоминистерството не е видна пряката връзка между екотаксата, която по директива трябва да се плаща от производителя и вноса на стари автомобили.

 

На дискусията бяха представени гледните точки на всички заинтересовани страни – от Министерството на околната среда и водите участие взе старши експерт Антон Пейчев, от ресорната парламентарна комисия по околната среда и водите, народните представители Манол Генов, Васил Цветков и Десислава Тодорова, от Сдружението за правна помощ на потребителите – Димитър Деков и д-р Стоян Мемцов, Мадлен Кавръкова от Сдружение на българските международни превозвачи, Христо Христов и Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили, Борислав Малинов, Анна Благоева и Надя Съботинова от Българската асоциация по рециклиране, Константин Райков от Комисията за защита на потребителите и Филип Цанов от „Природата за хората и регионите“.

 

Манолова припомни позицията си изпратена още през 2016 г. до премиера Бойко Борисов и тогавашния председател на Народното събрание Цецка Цачева, в която се казва, че събраната сума се изразходва само за рециклирането на вече излезлите от употреба моторни превозни средства и няма нищо общо с мерките за опазване чистотата на въздуха.

 

„Моят ангажимент е към гражданите – потребители, става дума за моторни превозни средства за лична употреба и предстоящото увеличение на продуктовите такси за тях. Това са парите на българските граждани, за които няма яснота по какъв начин се изразходват, какви са паричните потоци, какви са печалбите, какъв е броят на рециклираните автомобили, какви са количествата останали материали. Няма анализ също така и как тези 60 млн. лв., които се въртят в продуктовите такси, се отразяват върху опазването на околната среда“, категорична бе Манолова.

 

Тя изрази надежда, че изпълнителната власт ще вземе решение, което да е в интерес както на българските граждани, така и за опазването на околната среда.

 

„Мисля, че днешната дискусия даде своя принос за това обсъждане, ние ще обобщим изказаните мнения и ще изпратим официалната ни позиция“, завърши общественият защитник.

 

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов подчерта, че предложената от екоминистерството продуктова такса няма да постигне търсения ефект за по-чист въздух, защото броят на старите автомобили се е увеличил с над 60%.

 

„Ако целта е да имаме чист въздух, това не е правилната мярка. Тя е в ущърб на българските граждани. Не е ясно нито къде отиват парите, нито за какво се харчат“, каза Христов.

 

По думите му 120 000 автомобила излизат от употреба на година, а около 300 000 се регистрират.

 

От своя страна председателят на Българската асоциация по рециклиране Борислав Малинов подчерта, че по директива вече са длъжни да оползотворяват 95% от автомобилите, както и да изграждат площадки за тяхното разкомплектоване. Така у нас вече има 591 такива площадки, но на тях никой не рециклира камиони и автобуси, затова той настоя за въвеждане на екотакси и за тежкотоварните автомобили – камиони и автобуси.

 

„Парите, които се събират годишно, са малко под 50 млн. лв. с ДДС. Така 40 млн. остават за поддръжката на дейността на рециклиращите фирми и за разкомплектоване на автомобили“, информира Малинов.

 

Председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев контрира, че това ще ги натовари допълнително с още една такса.

 

„Ние сме против въвеждането на такса за тежкотоварните автомобили и автобусите. Не възприемаме целта на МОСВ, че по този начин ще се ограничат вредните емисии. Мотивите са неприемливи за транспортния бизнес. Ние ще внесем становище с предложение МОСВ да преосмисли предложението си да въведе нов субект и обект, какъвто са тежкотоварните автомобили”, категоричен бе Йорданов.

 

 

ПОЗИЦИЯ НА ОМБУДСМАНА ПРОТИВ УВЕЛИЧЕНИЕТО НА ЕКОТАКСИТЕ

 

 

Още по темата:

 Манолова настоява да се знае как се харчат еко таксите (+видео)

Омбудсманът и превозвачите се обявиха против увеличаването на екотаксите

 Мая Манолова настоява да се знае как се харчат еко таксите 

60 млн. лв. екотакси са внесени в частни организации (видео)

 Омбудсманът иска яснота как се харчат парите от екотаксите

Омбудсманът иска да знае как се харчат парите на хората

 Превозвачите намериха нов повод за протест – екотаксите за камиони и автобуси

60 млн. лв. от екотаксите за трошки отиват в частни организации

 Омбудсманът Мая Манолова е против увеличението на екотаксата за стари коли

Мая Манолова настоя за публичност и прозрачност при събирането на екотакси при внос на стари автомобили

 Вносителите на автомобили и международните превозвачите са против екотакси