Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили в предаването Бизнес старт, 12.04.2016

 

Ръстът при продажбите на нови и употребявани автомобили достига около 10% през последните 2-3 години. Намалението на “екотаксите” при закупуване на нови автомобили и увеличението на тези за превозни средства над 5 години няма да промени решението на гражданите дали да си купят нов или употребяван автомобил. Това каза Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили в предаването “Бизнес старт” пo Bloomberg TV Bulgaria.

По думите й според статистика на пътна полиция над 60% от автомобили са на възраст над 20 години.

Държавата продължава да се пълни и не може да се освободи от употребяваните стари автомобили.

Някои държави, производители на автомобили, като Германия и Румъния предоставят немалък финансов стимул за покупка на нов автомобил, докато в България не съществуват такива мерки. За да има ефект промяната на продуктовата такса, трябва да се заложат мерки в данъчната политика. Формулата за плащане на данъци трябва да бъде обърната, коментира още тя.

Екологичните стандарти в Европа трябва да бъдат един от основните критерии при определянето на коефицента за плащане на данъци. Формулата вече е остаряла и отново е в полза на по-старите автомобили, каза още тя.

 

Интервюто вижте ТУК

 

Investor.bg

Символичното намаление на екотаксите за новите автомобили с 8 лв. няма как да повлияе на решението на един потребител дали да си купи нов или стар автомобил. Това каза Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили в предаването “Бизнес старт” пo Bloomberg TV Bulgaria.

Припомняме, че екоминистерството реши с 5 на сто да бъдат намалени екотаксите при закупуване на нови автомобили, а с 3% да бъдат увеличени за колите над 5 години.

Продуктовата такса (т. н. екотакса) за нови автомобили става 138 лв., в момента е 146 лв. За колите до 5 г. екотаксата е определена 194 лв. – сега е 200 лв. За автомобили от 5 до 10 г. се увеличава с 3% от 253 лв. на 260 лв., а за превозни средства над 10 г. таксата расте отново с 3% – от 267 лв. на 275 лв.

Експертът посочи, че през последните 2 – 3 години продажбите и на нови, и на стари коли растат с около 10 на сто. От всички закупени автомобили новите са 9 – 10%.

Малък процент от таксата влиза в държавата, останалото отива в частна компания, заяви Цанева. „Ние плащаме таксата, за да сме членове на организация, която вместо нас да изпълни задължението, че този автомобил някога ще бъде рециклиран. Но договорът е едногодишен“, каза експертът.

В крайна сметка според нея крайното рециклиране на автомобила няма нищо общо с първоначалното плащане на екотаксата.

Тя цитира данни, че 60% от автомобилите у нас са на възраст над 20 години. Държавата продължава да се пълни и не може да се освободи от употребяваните стари автомобили, заяви Цветелина Цанева.

По думите й държавите производители на автомобили като Германия и Румъния стимулират финансово закупуването на нови коли. Тук няма такива мерки, обясни тя.

Затова според експерта мерките трябва да са заложени в данъчната политика. „За да решиш да си купиш нов автомобил, трябва действително данъкът за старите коли да е доста по-висок, така че да се откажеш от това решение. Проблемът е обаче, че хората не могат да си позволят нови автомобили“, припомни тя.