От около година се води медийна война срещу вносителите на автомобили втора употреба, защото ние държим голям дял – за година у нас влизат около 250 хиляди употребявани коли. Това каза пред “Хоризонт” Любомир Доросиев, заместник-председател на Асоциацията на вносители на автомобили. В коментара си по предложението за увеличаване на екотаксите Доросиев отправи въпрос към екоминистерството къде отиват парите от екотакси:
“Защото е упоменато, че в бюджета в България влизат около 3 милиона лева от екотакси. По последните справки е така. В България годишно се регистрират около 250 000 автомобила втора употреба и около 25 000 нови. Ако сложим калкулация средно по 250 лева на кола, това са около 62 милиона, а те отчитат само 3 милиона. Попитайте къде отиват всички тези пари, къде изтичат? Това за мен е поредната корупционна практика”.
Според Доросиев трябва да се създаде фонд, в който тези пари да влизат прозрачно.
За автомобил на 5 години се плащат 500 лева данък. Крайно време е който кара по-нов автомобил, той да плаща по-малко, допълни той. Вносителите са “за” обновяването на автопарка у нас, защото българите карат най-старите коли в Европа. В големите градове хората карат големи и скъпи коли, но в малките населени места могат да си позволят автомобили максимум до 5 хиляди лева и масово се внасят над 15-годишни автомобили.
“Ако един автомобил е над 20 години – затова е и такава статистиката в България, че ние караме много стари автомобили, повечето автомобили са над 20 години, той плаща в държавата около 20 лева данък. Това означава, че той няма интерес да хвърли автомобила за рециклиране, да го предаде, а той седи пред блока. Може да се кара един път в годината, но той пълни пред блоковете пространството”, посочи Любомир Доросиев.
“Никъде по света няма рециклиращи продуктови такси като събираните по пунктовете на КАТ”, твърди той. В добрите практики, по думите му, въпросната екотакса фигурира в данъчната ставка на автомобила към Общината и отива за екоцели по други механизми.
Рециклиращите фирми имат брой автомобили, които трябва да рециклират годишно, уточни още Любомир Доросиев:
“Те плащат между 300 и 800 лева за автомобил, който изхвърляте в такъв пункт. Те ви го плащат, за да могат да си наберат бройка, а съответно от желязото, от акумулаторите, от сплавите вътре, от инсталациите, те си вадят тези пари и даже двойно на тях”.
Цялото интервю с Любомир Доросиев можете да чуете в звуковия файл.